zondag 8 december 2013

Boom staat



Inmiddels heb ik ook de oncoloog over de afbouw van de pleister gesproken. Hij gaf aan niet zo vaak te maken te hebben met mensen die heftig reageren op de afbouw van de fentanyl pleisters.
Kon wel achter de afbouw methode die de huisarts voorgesteld heeft staan. Echter....ik ben nog niet begonnen, zie op tegen dat wat dan weer te gebeuren staat en had behoefte aan even een paar dagen "normaal".
"Normaal" betekende dat ik nog steeds duf in mijn hoofd ben en ik had de afgelopen dagen opeens pijn in mijn heiligbeen en ribben aan de rechterzijde van mijn rug wat zich vooral uit in een brandend gevoel en pijn bij zitten. De misselijkheid is echter morgens beperkter aanwezig wat positief is omdat eten weer iets smakelijker is. Ik loop weer "normaal" rond.
Zaterdagmiddag na drie maanden zelf achter het stuur gestapt, had zo geen zin om in de kou op de fiets naar de winkel te gaan maar wilde wel mee naar buiten. Een rechte voorrangsweg dus met een duf hoofd weinig risico maar om eerlijk te zijn zou M. beter in staat zijn geweest om te sturen.
A.s. week kan hij na heel veel zeuren en aandringen bij Rijndam het eerste gedeelte van een neuro psychologische test afleggen. De week daarna hopelijk deel twee.
Vanaf het begin van de revalidatie wordt er door de diverse therapeuten gevraagd waar prioriteit een ligt en elke keer wordt dan aangegeven dat dit een auto besturen is. Actie werd er echter niet ondernomen. De neuroloog die vorige week bezocht is heeft de druk nog wat opgevoerd en nu gaat er eindelijk komende week iets gebeuren. Als uit deze test blijkt dat niets hem inderdaad meer belemmerd om een auto te besturen heeft de revalidatiearts aangegeven mee te gaan werken.
In het dagelijks huiselijke leven gaat het best wel goed met M, als je het hem zelf vraagt vertelt hij ook dat het erg goed gaat. Alleen zij die echt doorvragen komen meer te weten.
Teveel geluiden en prikkels vermijden zoals bv niet te lang met iemand praten in een drukke supermarkt was weer een les van afgelopen week.
Vorige week hebben we een voorstelling van Paul de Leeuw aan onze neus voorbij laten gaan evenals afgelopen zaterdag Guus Meeuwis die in het Luxor optrad. Te druk.
Vrijdagavond zijn we met John een kerstboom gaan halen met dank aan het dak van zijn auto welke we samen zaterdagmiddag hebben opgetuigd.
Heeft weer heel wat tranen opgeleverd toen ik de boom met mijn protesterende lijf aan het volhangen was. Bij menige kerstbal heb ik zo mijn eigen gedachten, zie ik een klein mannetje voor de boom staan zich afvragend of een bepaalde bal wel aanwezig is. Kan ik dit volgend jaar ook nog zelf doen, zal het misschien veel beter gaan omdat de pijn is afgenomen of zet M. nooit meer een boom met deze ballen ? Wat gaat er met de kerstklokjes gebeuren die jaarlijks vanaf het moment dat we getrouwd zijn worden aangevuld ? Allemaal vragen in mijn hoofd die emoties opwekken. Dat is ook de rede dat ik die boom niet met een ander op wilde zetten, valt dit te delen ?
Komende dinsdag bloedprikken en vervolgens een afspraak met de oncoloog om te horen om mijn tumorwaarde onder invloed van de hormoontherapie wederom is gedaald. En daarna...beslissen of ik voldoende moed heb verzameld om opnieuw te starten met afbouw van de fentanyl pleister.

Car

4 opmerkingen:

  1. lieverd, ik kan me heel goed voorstellen dat het af en toe gemakkelijker en veiliger is om het doen met waar je bekend mee bent ook al is dat niet alles. Jullie hebben al zoveel veranderingen doorgemaakt met allerlei dingen in de laatste maanden.
    Je zult wel gelezen hebben wat wij vrijdag hoorden, toch even opluchting daarover en ik ben dan ook erg nieuwsgiering wat een nieuwe san zal opleveren. Gelukkig kunnen we die bij de kliniek doen, alleen even wachten op weer de goedkeuring van de verzekering.
    Wat gaat het weekend toch snel voorbij als je maar een dag hebt en dan ook nog al die tijd op de markt. Verveeld heb ik me niet, mensen kijken is toch heel amusant hier.

    Ik vind je kerstversiering erg mooi, vooral de klokjes en het verhaal. Ook ik had zulke dingen maar ik heb veel achtergelaten - moet toch eens uit proberen te vinden wat er met mijn oude beelden gebeurd is

    Liefs voor jullie...Mariet en Martin XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie boom, Car, en die klokjes zijn ook mooi! Leuk dat er zo'n verhaal achter zit.
    Ik hoop dat je deze week goed nieuws krijgt over de marker. Misschien maakt dat het makkelijker om Fentanyl af te bouwen. Steeds zo duf is toch ook niks. Zeker omdat M's revalidatie langzamer gaat dan gedacht. Niet mogen autorijden beperkt jullie dan zo in je vrijheid.

    Sterkte deze week en veel succes bij de oncoloog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn emotionele dagen meid. Kan me voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt.
    En wat een prachtig kerstklokjesverhaal. Waar koop je die?
    Respect dat je tòch ben gaan auto rijden.
    Liefs,
    Jetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij krijgen tradioneel sinds ons trouwen in 1987 met de kerst een klokje van mijn ouders.
      Als je op Hutschenreuther kerstklokje zoekt vindt je diverse cadeauwinkels die ze kunnen leveren.

      Verwijderen