donderdag 19 december 2013

Vrij van morfine

De fentanyl pleister is vorige week vervangen door oxycontin, een morfine pil met reguliere afgifte die 12 uur werkt.
In de bijsluiter stond duidelijk dat hij niet doorgebroken mocht worden. Drugsfora staan vol met ervaringen van mensen die de buitenlaag eraf halen en het spul snuiven.
Ik had met mijn huisarts afgesproken dat ik hem zou bellen zodra ik over was op de oxycontin. Maandagmorgen gebeld en gevraagd om het afbouwschema.
Tot mij verbazing vroeg hij of er een breuklijn zat in de pillen die hij zelf had voorgeschreven. Nee dus en ik vertelde hem wat ik in de bijsluiter had gelezen.
Dan moeten we de afbouw anders aan gaan pakken, zijn voorstel was om niet na 12 uur een nieuwe pil in te nemen maar er elke keer 2 uur extra bij te tellen. Even rekenen leerde me al snel dat ik de komende nachten als ik al niet wakker lag ik dit zou moeten worden voor de nieuwe pil.
Omdat het me niet lekker zat dat hij zich niet gerealiseerd had dat de pillen niet gedeeld mochten worden heb ik de apotheker ook nog om een afbouwschema gevraagd.
Die kwam met het voorstel om de oxycontin al snel te vervangen door oxynorm ( morfine voor doorbraakpijn welke 4 uur werkt wat ik ook nog in huis had)
Dinsdag ben ik daar mee begonnen en s' avonds de beslissing genomen om na vier uur geen nieuwe pil in te nemen. Het shaken deed zich niet voor evenals de kortademigheid zoals de voorgaande keer bij de afkickpoging van de fentanyl. Op wat extra zweten en het bij tijden erg koud hebben ging het eigenlijk best wel goed.
Dus ben ik nu sinds dinsdagmiddag vrij van de morfine. Slaap erg slecht, heb extra pijn vooral in mijn onderrug en nek wat doorstraalt naar mijn hoofd en voel me wat misselijk en algeheel raar.
Maar.....lang niet zo vreemd als bij het afkicken van de fentanyl.
Ik heb gelezen dat het minimaal drie dagen duurt voordat de morfine het lichaam echt verlaten heeft en  dat de pijn in eerste instantie ook toe kan nemen na het stoppen van morfine. Probeer er op te vertrouwen dat het de komende dagen steeds beter zal gaan en ik met een ander gevoel aan de kerstdagen kan beginnen.
Elke dag 8 paracetamol van 500 mg ter compensatie.
Woensdagmiddag met Mandy naar de Loper geweest en vanmiddag een wandeling met M. gemaakt. 
Elke keer wordt ik dan door en door koud als ik weer eenmaal binnen ben en begin pas weer op temperatuur te komen zodra ik gegeten heb.

Ondertussen proberen we niet te ver vooruit te kijken want vooral ik ben erg goed in het zien van beren die het naderend jaar kunnen gaan beheersen.
M. heeft al de uitspraak gedaan dat ik er 14 zie, 13 neerschiet en die laatste krijgt direct weer jongen.
Hij is zoveel beter in relativeren.

Car

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat je nu vrij van morfine bent. Ik vind het wel erg dat je zelf achter een afbouwschema aan moet gaan. Het lijkt wel of niemand dat spul ooit afbouwt! Hopelijk gaat het nu goed. Echt wandelweer is het hier niet, tenzij je van wandelen in de regen houdt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha lieverds, hopelijk lukt het nu om te posten, eerder kreeg ik het niet gedaan.
    Ik vind het zo dapper hoe je dit allemaal doet, je bent zo vastbesloten, sterk hoor !! Martin is en blijft een watje wat pijn betreft maar och daar moeten we het mee doen :) Ik hoop dat jullie een fijne serene en vredige Kerst kunnen vieren, genieten van samen zijn

    dikke knuffel..Mariet xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je een kanjer hoe je zo met de medicijnen om gaat. Hoop dat de paracetamol afdoende zijn en jullie drietjes een fijne kerst gaan hebben. En stuur die 14 beren dezer dagen ook lekker even op vakantie. ;) Liefs uit NC

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat jullie nog zo lang mogelijk van elkaar mogen genieten en jullie koesteren in de warmte en liefde van de mensen om je heen. Liefs Wim en Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben net 6 dagen van de morfine af.
    Maar heb steeds pijn op mn borst. Iemand ervaring hiermee of dit erbij hoord. Heb het de 1e 5 dagen gigantisch moeilijk gehad kom nu iets tot rust. Na eindelijk een nacjt van 5 uur slapen.

    BeantwoordenVerwijderen