woensdag 8 juli 2015

Rode bloedcel transfusie

Om enkele minuten voor acht lopen we het ziekenhuis binnen, om ons heen zien we voornamelijk mensen met pasjes op weg naar hun werk.
Op de dagbehandeling oncologie ben ik de eerste. Ik wordt meegenomen naar de afdeling anesthesie waar een arts zelf het infuus aanprikt en doorspoelt.
Ik krijg een eenpersoons kamertje toegewezen waar een bed en stoel instaat, over twee maanden wordt dit gebouw met de grond gelijk gemaakt en alles ademt ouderdom.
Via het infuus moeten er vier buisjes kruisbloed worden afgenomen voor de rodebloedcel transfusie die ik vandaag ga krijgen (meer info over de transfusie waarvoor kruisbloed dient )
Het bloedafnemen lukt niet direct waarna een andere verpleegkundigen het met een spuit uit het infuus haalt waardoor er meer kracht gezet kan worden.
Daarna is het wachten totdat mijn bloed gekruist is met het donorbloed dat geschikt is.
Er wordt voorgespoeld met natriumchloride, wat testjes gedaan en om kwart over twaalf komt de eerste zak bloed die in twee uur doorloopt.
Met dank aan alle bloeddonoren zit om vijf uur de tweede zak erin en kan ik bijna met de verpleegkundige het licht van de afdeling weer uitdoen.
Weer een ervaring rijker. Laat de energie nu maar komen.

Car

2 opmerkingen:

  1. Goh, ik wist ook niet hoe een bloedtransfusie in zijn werk gaat. Je HB stijgt dus maar met 0,5 per zakje. Dat vind ik weinig. En wat heb je lang in dat ziekenhuis gezeten!!
    Ben wel benieuwd of je je vandaag al wat beter voelt!
    Sterkte, meisje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is alweer bijna een week verder. Hopelijk heeft de transfusie wat geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen