zaterdag 14 september 2013

Snel cursus relativeren

Te horen krijgen dat kanker is uitgezaaid en wetende dat de palliatatieve fase van de een op de andere dag is aangebroken is een snelcursus relativeren. En niet alleen voor ons, ik merk het de afgelopen weken ook aan mensen om ons heen. Feiten waar een punt van werd gemaakt zijn opeens helemaal niet meer belangrijk. Afgelopen week reden we langs een aantal flats, zo'n flat waar je terecht komt als alles je gedurende lange tijd tegenzit en je de beslissing durft te nemen om huis en haard te verkopen. Een geiser in de keuken, een douchehaakje in een hoek van een betegelde ruimte met putje. De kookluchtjes van de veelal buitenlandse buren die het een paleis vinden krijg je er veelal gratis bij. Tegen een vriendin die het overkwam heb ik ooit gezegd dat je beter daar gelukkig en onafhankelijk kan zijn dan doodongelukkig op een andere plek en dat werd ze na verloop van tijd ook weer. Wat zou ik nu graag de keuze hebben om wat auto's en ons voor een persoon te grote huis te ruilen voor zo'n kleine flat. Om dan: Alle hoogtij dagen van mijn kind mee te mogen maken. We gingen er vanuit samen oud te worden, ooit als de maandelijkse stroom inkomsten vanzelf binnenkomt dat flatje op slot te doen om met een caravan met de grijze golf naar het zuiden te trekken, al strompelend over de boulevard van Moraira te lopen want dat hadden we tenslotte zo afgesproken. Kanker is niet eerlijk en maakt zijn eigen keuzes. Er valt niets anders te doen dan zeilen op de wind van vandaag. De enige invloed die je zelf nog kan hebben is de keuze hoe je de zeilen op die dag plaatst. Kanker heeft geen zin, kan alleen maar hopen dat door onze ervaringen bij enkele mensen de schelpen van hun ogen vallen, ze gelukkig zijn met dat wat er wel is en knopen doorhakken als ze denken dat dat nodig is. Morgen kan het te laat zijn. Car

7 opmerkingen:

  1. Respect voor je hoe je met alles omgaat! Dikke knuffel voor jullie !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weet je, je verwoordt het zo ontzettend goed en inderdaad, mensen hecten veel te veel waarde aan het aardse stof soms en denken er niet bij na hoe dun die grens kan zijn tussen alles and niets, tussen leven en dood en hoe te genieten van de mooie kleine dingen die meestal niet met geld te koop zijn. Hoe waardevol liefde, samen zijn, vriendschap is want er komt voor iedereen een punt waar dat alles is wat belangrijk is. Jij en ik, wij weten, jij en ik, wij voelen en ik wil je bedanken voor die vriendschap die bij toeval ontstond. Het moest zo zijn en ik kan niet dankbaar genoeg zijn voor dit geschenk , dikke kus XXX Mariet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat heb je een mooi stukje geschreven! Tranen biggelen over mijn wangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Carla, wat ben jij een ongeloofelijke kanjer om onder deze omstandigheden zo'n positieve instelling te hebben. Het is heel goed van je om de doktoren te laten weten dat ze te maken hebben met een zeer kritische patient. Groot gelijk dat je de morfine hebt gebruikt, het is al moeilijk genoeg! Ik denk veel aan jullie en ik hoop dat de bestraling en de medicijnen snel hun werk doen. Ik blijf je volgen en ik wens jou, Marcel en Kevin heel veel sterkte. Liefs, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven, zo is het maar net!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals C het ook verwoorde in haar brief: het is onwerkelijk als de vanzelfsprekendheid van het leven ineens niet meer zo vanzelfsprekend blijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verwoord en stil ben ik er van....

    BeantwoordenVerwijderen