zaterdag 7 september 2013

Eerste Xgeva gezet

Vrijdagmorgen wordt de eerste Xgeva injectie gezet, het is de bedoeling dat ik deze injectie de rest van mijn leven elke vier weken ga krijgen. Tijdens vakantie's in Nederland kan er iets geregeld worden, vakantie's in het buitenland zullen gepland moeten worden of ik moet toestemming krijgen om zelf te gaan prikken. (en dan moet ik dat ook nog durven, want M. is op naalden gebied geen held)
Eerder deze week had een koeriersdienst de injectie afgeleverd welke in de koelkast bewaard moet worden. Het middel verdicht de botdichtheid waardoor de botuitzaaiingen minder vat op het bot krijgen en voorkomt hopelijk botcomplicaties.
Via de bijgeleverde folder vond ik dit filmpje met wat info over botcomplicaties (alleen te zien op een computer)
De verpleegster en vooral de leverancier was erg benieuwd hoe het kwam dat het middel was voorgeschreven, vanuit mijn ziekenhuis schrijft nl een andere arts het middel beperkt voor en deze man gaat binnenkort met pensioen. Ze waren dan ook verbaasd over de nieuwe aanvraag, interessante info voor een artsenbezoeker. Ik vertelde van mijn info over het middel via Mandy bij wie de verpleegkundige ook eenmaal geweest was. Mandy kan zelf prikken en heeft de regie na de eerste keer zelf overgenomen.
Hierop verklapte ze dat er een connectie was tussen haar en Mandy, vanuit professionaliteit had ze hier niet eerder over gesproken. Het grappige is dat mijn zusje deze connectie ook al jaren vanuit haar middelbare schooltijd kent. Ik mocht het van haar delen, ze vond het zelf ook wel bijzonder. Zo voelde het bezoekje van deze persoon die hopelijk nog heel lang elke vier weken bij ons langs zal komen al snel vertrouwd. (haha zus nu weet je nog niets :))
Omdat ze me weinig nieuwe info kon verschaffen kon de spuit snel gezet worden. De prik is minder pijnlijk dan de zoladex, ik voelde alleen even een raar gevoel naar mijn hoofd schieten.
Het was de bedoeling dat er een spuitencontainer achter zou blijven van een flink formaat, als die vol was moesten we hem bij de apotheek inleveren.
Het beeld van M. met een nog niet geheel gevulde box met X spuiten op weg naar de apotheek kwam in me op. Toen ik haar dit vertelde stelde ze voor om de spuiten zelf mee te nemen inclusief de box, meer mensen vonden het niet prettig om lege spuiten te bewaren.

De rest van de dag had ik lekker afleiding van verwachtte en onverwachte bezoekers en zo vloog de dag.
s' Avonds realiseerde ik me dat ik de hele dag geen pijnmedicatie had ingenomen. Mooi zo de morfine blijft echt nog even in het doosje zitten.

Zaterdag gaan we even richting Ikea, al enige weken liep ik te zoeken naar geschikte nachtkastjes.
Mijn armen rekken en strekken wordt steeds pijnlijker dus hebben we er maar gewoon een klap op gegeven, als er maar iets staat. Tijdens dit soort dagen merk ik dat het steeds normaler wordt dan ik me niet echt lekker voel en pijn heb, die overigens wel uit te houden is.  Ik ga dan ook niet mee als er nog boodschappen gedaan moet worden.
Volgens M. moet ik proberen wat egoïstischer te worden en ik laat me dan ook lekker thuis afzetten.

Car

10 opmerkingen:

  1. Ik hoop zó voor je dat de pijn nog een tijdje "mee zal vallen". En ja, je mag nu best egoïstisch zijn, heeft M helemaal gelijk in. Gewoon nog meer om jezelf denken. Denk veel aan je, liefs Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He, wie is het nou? Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd! Mir xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, IKEA op zaterdag... Ik hoop dat het te doen was!

    Fijn dat Xgeva goed ging en ik snap wel dat ze op zoek zijn naar klanten :-). Mijn ziekenhuis is over op Zometa, daarvoor kreeg ik APD. Zometa bevalt goed, ik krijg het om de acht weken. Waarom wilde jij liever Xgeva?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door de "goede" ervaringen van Mandy en het feit dat het middel thuis in relatief korte tijd gegeven kan worden. Als je zelf kan of durft te prikken en toestemming krijgt van je arts kan je het ook zelf toedienen.

      Verwijderen
  4. Ik weet over niet al te lange tijd wel een vakantie adresje inclusief arts die kan prikken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou toch wat zijn als de ziekenboeg ooit nog samen naar de VS zou kunnen reizen. Ben bang dat dat met heel wat tranen gepaard zal gaan :)

      Verwijderen
  5. Ja, car, wij samen bij Esther op bezoek. Dat zou mooi zijn! Dat we nog een keer samen een reisje mogen maken...
    Ik ga zometeen weer mijn Xgeva spuit zetten. Voor het slapengaan, een paracetamol erin en dan zeer weinig bijwerkingen. Dat is toch veel klantvriendelijker, Diana?
    En Marcel heeft gelijk! Aan jezelf denken...JIJ bent nu het belangrijkste!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bedoel natuurlijk patientvriendelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb net in en ruk je hele blog gelezen, Car.........indrukwekkend. Hier spreekt een sterkte, daadkrachtige vrouw, die er nog helemaal voor gaat en niet opgeeft. Petje af!! Ik wens je veel kracht, steun en doorzettingsvermogen toe samen met de je lieve mensen om je heen. groetjes, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn voor jou dat je weinig bijwerkingen hebt van X-Geva. Sinds ik die toegediend krijg voel ik me een wrak.

    BeantwoordenVerwijderen